Puzzels en omkeren

Verplaats de kubus in gedachten en stel je voor hoe dat eruit ziet

Ruimtelijk voorstellingsvermogen is het vermogen je iets in drie dimensies voor te stellen (te visualiseren) op basis van een verbale beschrijving, een tweedimensionale tekening of je eigen kennis.

Ruimtelijk inzicht komt iedereen in het dagelijks leven natuurlijk van pas, al is het maar om in de keuken bepaald bestek terug te vinden of je boterham te smeren. Maar er zijn ook heel wat beroepen waar een ver ontwikkelde vorm noodzakelijk is.

Sommige mensen hebben een sterk ruimtelijk inzicht, ook al zijn ze niet zo vlot in andere aspecten van redeneren. Omgekeerd kunnen verstandige mensen het heel moeilijk hebben met ruimtelijke opdrachten. Het gaat dan meestal om mensen die overwegend verbaal zijn ingesteld. Ruimtelijk inzicht is een typische gave voor zogenoemde beelddenkers omdat die in staat zijn vele dimensies van een werkelijkheidsobject tegelijk te 'zien'.

Zicht en inzicht

Problemen met ruimtelijk inzicht kun je herkennen aan de moeite met het maken van puzzels, het omkeren van letters en cijfers of de moeite met begrijpend lezen. De oorzaak ligt in de neurologische en motorische ontwikkeling. Wanneer deze ontwikkeling niet volgens een bepaald vast patroon verloopt, kunnen er problemen ontstaan op het gebied van horen, zien en bewegen, waardoor het kind een andere (afwijkende) ruimtelijke ontwikkeling doormaakt.

Als er een probleem in de ontwikkeling is, is de kans groot dat het ruimtelijk zicht ook niet goed is ontwikkeld.  Zonder ruimtelijk zicht is er geen of beperkt ruimtelijk inzicht. Hier spelen primaire reflexen en lateralisatie (de fase waarin de linker of rechter hersenhelft gaat domineren) ook een grote rol.

Ruimtelijk zicht is heel goed te testen. Na deze test kunnen we een plan opstellen om een optimaal ruimtelijk zicht en ruimtelijk inzicht te bereiken en verdere leerproblemen te minimaliseren.